راهکار های جلوگیری از خشکسالی پیش از وقوع

Fix Drought Problems

راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

راهکار های جلوگیری از خشکسالی پیش از وقوع

نگار زارعی پور
Fix Drought Problems راه حل و پیشنهاد هایی برای جلو گیری و رفع خشکسالی

راهکار های جلوگیری از خشکسالی پیش از وقوع

راهكار هاي پيش از خشكسالي
1) پيش بيني خشكسالي: 
قبل از هر گونه اقدام عملي براي كاهش خسارت هاي خشكسالي اتخاذ سياستهاي راهبردي مي تواند مشكل گشا باشد. اين سياست ها مي بايد بر مبناي باور داشتن واقعيت كم آبي در منطقه باشد به طور مسلم اين ديدگاه       مي تواند در سياست گذاري ايجاد صنايع با مصرف آب كم و كشت هاي مناسب با وضعيت كم آبي كار آمد باشد. همچنين اتخاذ روشهاي جهت بهره گيري حداكثر ممكن از نزولات جوي نيز مي تواند در جلوگيري از بحران خشكسالي پيش از وقوع آن بسيار مهم تلقي شود. نقشه هاي پيش بيني هواشناسي قابليت هاي مناسبي را براي ارائه آگاهي لازم در خصوص رخداد بارندگي را دارد.  تا به عنوان يك الگوي كلي در اختيار برنامه ريزان قرار گيرد كه بر مبنا ي آن پيش بيني ها صورت گرفته و هشدارهاي لازم به بهره برداران داده شود. 
2) كشت گياهان مقاوم به خشكي: 
يكي از روش هاي كاهش اثر خشكسالي كشت گياهان مقاوم به خشكي و در مورد درختان ميوه استفاده از پايه-هاي مقاوم به خشكي، و يا كشت ديم برخي از درختان، در مكانهاي مناسب مي باشد.  تامين آب در مناطق مبتلا به خشكي از برنامه هاي اصلي است كه مي تواند مد نظر قرار گيرد. پس از مطالعه روشهاي تامين منابع آب ميتوان بانك منابع آب هر منطقه را متناسب با شرايط نياز آبي همان منطقه در اختيار داشت. 
از منابع تامين آب مي توان به موارد ذيل اشاره نمود.
الف- استفاده از فاضلابهاي شهري:  
همه روزه مقادير متنابهي آب از طريق فاضلاب شهري جريان پيدا ميكند كه اين آب قابليت استفاده مجدد براي تامين آب مورد نياز آبياري فضاي سبز و جنگلكاري را دارد. به علت اينكه اين گونه  آبها از آلودگي هاي زيادي برخوردار هستند قبل از هرگونه استفاده بايد تصفيه شده، وارد شبكه مصرف شوند.
ب- شناسايي مكانهاي احداث سدهاي زيرزميني در مسير رودخانه ها: 
در اغلب رودخانه¬ها مناطق متعددي وجود دارند كه با تاسيس سدهاي زيرزميني امكان ذخيره¬ي آب و استفاده از آن در موقع بحران وجود دارد.  به دليل اينكه اينگونه آبها در اعماق زمين ودر داخل آبرفتهاي رودخانه اي قرار مي گيرند از دسترس تبخير دور بوده و به علت عبور از منافذ وآبرفتها تصفيه فيزيكي پيدا ميكنند ودر شرايط مناسب به صورت مستقيم قابل استفاده خواهند بود. 
ج- استفاده از منابع آب غير متعارف: 
منابع آبي در مناطق خشك و نيمه خشك وجود دارد كه تا كنون مورد توجه زيادي قرار نگرفته اند. از جمله اين آب ها را مي توان آب هاي لب شور و شور ذكر كرد. كه اينگونه آب ها با فراواني هاي ويژه اي قابل استفاده براي برخي مصارف خواهند بود ودر شرايط كم آبي مي توانند به عنوان منبع آبي مهم تلقي شوند.
3- استفاده از فن آوري باروري ابرها : 
استفاده از فن آوري باروري ابرها در برخي مناطق كه شرايط مناسبي دارند مي¬تواند مقدار بارندگي را افزايش دهد. 
4- برنامه ريزي براي استفاده از روشهاي آبياري قطره اي وتحت فشار : 
كم‌آبياري، آبياري دقيق و تكميلي از ديگر راهكار هاي بهره‌وري آب ميباشد. كم‌آبياري باعث افزايش بهره‌وري از هر واحد آب مي‌شود و آبياري تكميلي در طي زماني كه بارندگي به تاخير مي‌افتد و يا صورت نمي‌گيرد مهم است آبياري دقيق شامل آبياري قطره‌اي و باراني مي¬باشد. اين نوع آبياري تبخير غيرمفيد آب را كاهش داده و آب را به طور يكنواخت براي محصول فراهم مي‌كند. كم آبياري از تكنيكهايي مديريتي است كه بطور قابل توجهي كارايي مصرف آب را در كشاورزي ارتقاء مي بخشد. سيستم آبياري قطره¬اي از جمله روشهاي نوين آبياري است كه توسعه آن به نوبه خود به عنوان راهكاري براي افزايش كارايي مصرف آب كشاورزي مطرح مي باشد. با توجه به امكان كنترل بالاي حجم آب آبياري در اين سيستم، اعمال مديريت كم آبياري با استفاده از آن با دقت بالايي ممكن ميباشد. در برخي مناطق مشاهده مي شود علي رغم كمبود آب از آب موجود استفاده صحيح به عمل نمي آيد. بخشي از اين آب در حين انتقال از منابع به مكانهاي مصرف به دليل استفاده از سيستمهاي انتقال غير استاندارد هدر مي¬رود. 
5- توسعه بيمه محصولات كشاورزي: 
با توجه به امكان مطالعه و شناسايي احتمال وقوع خشكسالي در مناطق توجه به بيمه هاي كشاورزي براي انواع محصولات مي تواند كمك شايان توجهي به تامين امنيت محصولات كشاورزي نمايد. كشاورز با آسودگي خاطر مي تواند فعاليتهاي خود را انجام دهد و در شرايط وقوع خشكسالي امكان جبران خسارتها از طريق شركت بيمه امكان پذير است. اختصاص يارانه از طرف دولت براي تامين بخشي از هزينه بيمه مي تواند در توسعه فعاليتهاي كشاورزي گام مهمي در ايجاد انگيز لازم براي كشاورزان باشد. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 30 دی 1396 | 1:45 | نویسنده : نگار زارعی پور |
.: Weblog Themes By Slide Skin:.